Festivals, braaien en nog meer braaien - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne Hendriks - WaarBenJij.nu Festivals, braaien en nog meer braaien - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne Hendriks - WaarBenJij.nu

Festivals, braaien en nog meer braaien

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

20 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik heb nog wat in te halen op mijn blog, dus hier komt ie weer! Nadat de familie weer weg was, had ik de eerste week een hoop in te halen voor de universiteit. Een week voor project deadlines en tentamens… Maar ja, dat hoort er dan ook weer bij als je ergens gaat studeren. In deze week heb ik ook mijn auto (Volkswagen chico, de 2e al) ingeleverd. De auto was zo onbetrouwbaar dat ik een betere maar duurdere auto gehuurd heb. De huurauto die ik toen kreeg was een super grote luxe Toyota Etios. Dit was alleen tijdelijk, want de auto die ik wilde huren hadden ze niet beschikbaar. Maar voor dezelfde prijs kreeg ik in de tussentijd deze auto. In het begin was ik bang erin te rijden en m te beschadigen, maar daarna raakte ik eraan gewent. Je had de gezichten van Amanda en Lena moeten zien toen ik hun ophaalde om naar school te gaan, echt hilarisch! Een week later, dinsdag de dag voor Herritage day (de dag van de afkomst, maar hier is het nationale braai dag!) hadden wij met het huis een braai georganiseerd. Ik ben er dan eindelijk achter wat het verschil tussen een braai en een bbq is! Het verschil is dat je bij een braai zo goed als alleen maar vlees van bot eet en chips vooraf is een must. ’s Avonds nog lekker opstap geweest en de volgende dag weer een braai bij Ashley, Amanda en Amanda. Het weekend erna ben ik met hun en een aantal van hun huisgenoten naar een wijnfestival in Franshoek geweest, totaal met 10 man waarvan inclusief mij 4 Nederlanders. Dit zijn echter de eerste Nederlanders waar ik echt contact mee heb gehad! Raar genoeg, want iedereen zegt elke keer dat er zoveel Nederlanders zitten, maar ik kom ze nooit tegen haha. Het festival hield in dat we in bijna 20 wijnvelden wijn konden proeven. Omdat de wijnvelden verder uit elkaar lagen dan verwacht, moest ik toch rijden. Die zaterdag zijn we naar 4 wijnvelden geweest en hebben we lekker wijntjes gedronken, geluisterd naar live muziek en genoten van de mooie uitzichten! Na gezellig met z’n alle te hebben gegeten, hebben we inkopen gedaan voor de avond en hebben we onder andere ring of fire gedaan, een drankspel dat toch wel blijkbaar over de hele wereld bekend is! De volgende dag hebben nog 3 wijnvelden bezocht. De week erna ben ik wel 3x in het ziekenhuis geweest. Gelukkig niet voor mijzelf! Op maandag heb ik een huisgenootje naar de huisarts gereden omdat ze de Mazelen had. De andere huisgenoten waren bang en durfde niet eens in haar beurt te komen, dus had ik als goede vriend haar maar regelmatig thee met honing, fruit en ontbijtjes gebracht. De dag erna ben ik op bezoek gegaan bij Amanda, want die had 2 weken daarvoor haar voet gebroken en moest geopereerd worden. Toch zit er iets in die ziekenhuis lucht waar ik niet goed van wordt, ik heb namelijk de helft van het bezoekuur op de gang gezeten om niet proberen flauw te vallen haha. En de derde dag heb ik Amanda opgehaald uit het ziekenhuis en haar thuis afgezet. ’s Avonds hebben ik met Ashley, Amanda en Lena een diner voor haar gemaakt! Dus dat is voorlopig wel weer genoeg ziekenhuis voor mij! De volgende dag, donderdag, ben ik samen met Ashley, Amanda, Lena en Dani vertrokken naar Rocking the Daisies, een van de grootste festivals in Zuid-Afrika. In eerste instantie had ik 2 tentamens dat weekend, maar ik had die administratoren wijs gemaakt dat ik een voor opgezet programma met de internationale exchange studenten had. Hier weet namelijk niemand iets over het reilen en zeilen van exchange studenten, waar ik dus mooi gebruik van kon maken en ik de ‘sick test’ mocht schrijven. Daar aangekomen moesten we 1,5 uur wachten in de super warme zon tot we binnen waren. Ik sliep samen in een tent met Lena, Amanda en Ashley. Dani zou bij Oskar in een tent slapen, maar die tent bleek uiteindelijk veel te klein te zijn. En ook onze tent was al propvol! Uiteindelijk een tent geregeld via de organisatie Southern Ambision. Die avond was alleen het podium op het kampeerterrein open, maar dat was niet zoveel aan dat we maar bij onze tent wat gingen drinken. Onze buren kwamen ons al snel gezelschap houden. Het was een mooie avond vol nieuwe mensen leren kennen, hard en vals gezang en mensen die regelmatig van hun stoelen afvielen. Dat hard en vals gezang kwam omdat ik de band Blink 182 niet kende haha. De volgende dag was het festival terrein open en begonnen de goede acts. Het festival terrein bestond uit een aantal podium, eetterrein met het lekkerste festival eten ooit en een meer waarin je kon zwemmen (wat wel nodig was met temperaturen boven de 25 graden). De beste acts van die dag waren Al Bairre en Jeremy Loops. Het leuke aan dit festival is dat het super mooi is aangekleed tot in de details. Zo was er een strand tent bij het meer en daar zag je bijvoorbeeld flessenpost in de bomen hangen. De beste acts van de zaterdag waren Beatenberg en de hoofd acts Crystal Fighters, MGMT en Rudimental. Crystal Fighters was mijn act van het festival. Ik ken de alle liedjes, die ik dan ook goed hard meezong. Op het festival hebben we ook veel mensen voor de gek gehouden. Mensen zien en horen dat je buitenlands bent, maar je kunt ze van alles wijs maken over waar je vandaan komt, wat je studeert etc. Iedereen had dus meerdere identiteiten. Het leukste van alles was nog wel dat een jongen dacht mij te herkennen, ik kende hem niet, maar ik en Ashley speelde het spelletje mee. Dat leverde hilarische gesprekken op. De zondag was er niet veel meer te doen. Hier en daar nog wat muziek, maar de meeste mensen vertrokken al vroeg. Wij besloten nog over het terrein te lopen, wat dingen te kopen en nog af te koelen in het meer voordat wij terug gingen. Wat mensen hier allemaal wel niet achterlaten op het festivalterrein! Naast een hoop puinhoop zag je koelboxen, camping stoelen en zelfs hele tenten. Toch een raar idee omdat je weet dat in Kaapstad wanneer iedereen hun containers buiten zet, er genoeg mensen zijn die je container doorzoeken. Dinsdag na Rocking the Daisies gingen we uiteten met de huisgenoten als afscheidsdiner voor Konny. Ze vertrok de donderdag erna naar Brazilië voor een maand vakantie en wanneer ze terugkomt is ze nog maar een week hier. De woensdag was het volle maan en heb ik meegedaan aan de ‘Moon light madness’ gedaan. Dit is een fietstocht door Kaapstad onder de volle maan. Duizenden mensen doen mee en de straten zijn vol met fietsers, skaters etc. Echt een gave ervaring. De volgende morgen heb ik om half 4 samen met Andrea Konny naar het vliegveld gebracht. Tja, als ik eenmaal iets heb gezegd houd ik me ook aan mijn afspraak! De zaterdag had ik weer een braai en zondag ben ik met een hele groep naar Mzoli’s geweest. Mzoli’s is een plek om te braaien in een township. Je besteld eerst je vlees wat hun dan voor je klaar maken. Er staan een hoop tafels en het is propvol. Wanneer iedereen klaar is met eten begint echt iedereen te dansen! Dit was echt mooi om te zien en mee te maken! Ik heb daar enorm genoten! Afgelopen woensdag ook hier weer een kleine braai gehad. Ja, het leven hier bestaat voornamelijk uit braaien :p Zaterdag heb ik lekker op het strand gelegen en gisteren heb ik met Carla en haar vriendin de Tafelberg beklommen. Wat een opgave is dat zeg! Carla en haar vriendin waren een stuk sneller en ik had toch echt wat meer pauzes nodig wilde ik de top halen. Hun zijn doorgelopen en ik heb de top alleen bereikt. Ik was zo trots op mijzelf, want ik had heel vaak het idee om op te geven. Maar als ik dat zou doen betekende het dat ik m nog een keer zou moeten klimmen, dat heeft mij doen besluiten om door te zetten. En het was gelukt, de top bereikt! De route is zo goed als grote trap rotsblokken naar boven, waarbij je soms echt moet klimmen. Ik heb de top gehaald in 2,5 uur! Maar goed dat het uitzicht het dan ook wel waard is! Maar dan ben je boven en moet je nog naar beneden, wat soms best gevaarlijk is omdat de rotsen best glad zijn. Ik ben dan ook een paar keer goed op mijn kont beland. Vandaag heb ik wat moeite met lopen, maar dat komt dan ook wel weer goed! Deze week is voor mij alweer de laatste week les. Daarna heb ik een week vrij en dan beginnen de eindtentamens al! Zo, nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte van mijn doen en laten hier! De tijd gaat zo snel, en ik wil nog steeds van alles doen! Zoals jullie ook allemaal zeggen ben ik inderdaad nog steeds aan het genieten! Helaas kan ik niet veel foto’s meer op deze blog plaatsen. Daarom komen de foto’s komende week op Facebook. Ik kijk weer uit naar jullie reacties!

  • 21 Oktober 2014 - 07:58

    Mama:

    Weer heel wat meegemaakt, op naar de laatste loodjes en dan lekker vakantie.
    Veel succes

  • 24 Oktober 2014 - 13:08

    Dorothe Bastiaansen:

    Hoi Yvonne,
    Jouw verhalen zijn al net zo enthousiast als die van Ellen.
    Ik heb begrepen dat jullie elkaar ontmoet hebben tijdens een fietstour.
    Geniet nog van je weken daar.
    Succes met je studie en nog veel plezier.
    Dorothe Bastiaansen

  • 29 Oktober 2014 - 00:44

    Lenie:

    ivonne, weer heerlijk om te lezen wat je allemaal meemaakt, en wat een " braaien" zeg! Maar ik snap het wel, mooi weer en tja wat eet je dan hè . Geniet verder van je mooie leven daar , ik kijk uit naar je volgende blog. Gr Lenie xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 28 Mei 2014
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 9102

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 21 December 2014

Minor in Zuid-Afrika

Landen bezocht: