Time flies - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne Hendriks - WaarBenJij.nu Time flies - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne Hendriks - WaarBenJij.nu

Time flies

Door: Yvonne Hendriks

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

01 Augustus 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De tijd vliegt voorbij, wat mij eraan herinnerde dat ik jullie weer een keer op de hoogte moet stellen. Het is al weer 4 weken geleden dat ik thuis vertrok, op naar mijn eerste grote avontuur alleen! Ik begin hier al een beetje in een (school)ritme te komen. Jaja, terwijl jullie allemaal vakantie aan het houden zijn, heb ik mijn eerste 3 weken school er al weer op zitten. Het duurde even voordat ik gewend was, want hier gaat het toch allemaal net wat anders. Ik denk dat ik in de eerste week wel aan 20 studenten heb gevraagd waar ik moet zijn. Het is hier namelijk zo dat de campus zo groot is en voor elke les moet ik in een ander gebouw zijn. Maar na 3 weken weet ik de meeste dingen voort wel te vinden waardoor ik een stuk minder afhankelijk ben van andere mensen. De vakken die ik hier volg zijn 2 tweedejaars vakken: Operations Management (gaat de basisprocessen van een organisatie) & Systems Delivery Management (is een soort project management met wat IT) en 2 derdejaars vakken: Organizational Behavior (gaat over gedrag in organisaties) & Training Management (gaat over het trainen van werknemers). Tot zo ver bevallen de vakken goed. Ik merk alleen wel een groot verschil tussen de tweedejaars vakken en de derdejaars vakken. De tweede jaars vakken zijn tot nu toe makkelijk en ook een beetje herhaling voor mij en de derde jaars vakken zijn toch wel pittig door moeilijk taalgebruik en veel stof. Ik moet voor beide vakken voor het eind van het semester een boek van over de 600 pagina's kennen voor een tentamen! Dat wordt dus flink lezen en studeren. De docent van het vak training management heeft alleen wel de neiging om 'exchange students' in de spot te zetten, maar daardoor heb ik ook wel weer meer mensen leren kennen in de klas. Er zitten slechts in 2 vakken 1 andere internationale student bij mij in de klas. In iedere klas heb ik gelukkig al wel wat mensen ontmoet en vrienden gemaakt. Maar het is toch niet zo makkelijk als je iemand ontmoet, die de volgende keer weer terug te vinden. Ik zit namelijk in klassen van 100 tot 250 studenten, ongeveer iedereen heeft hetzelfde kapsel. Dus van een afstand is het moeilijk mensen te herkennen! Ook staat de school erom bekend dat het een 'zwarte' school is, ik denk dat ongeveer 95% 'zwart' is. Dat is toch wel wat anders in Kaapstad, waar het heel divers en multicultureel is.

Maar genoeg over school! Naast school heb ik natuurlijk ook wat leuke dingen gedaan in de weekenden en op mijn vrije woensdagen (ja, mijn rooster is wat verandert waardoor ik op woensdag vrij ben!!). De eerste woensdag was ik met een huisgenootje Carla naar V&A Waterfront gelopen. Dat is een groot winkelcentrum gelegen bij de haven. Het was een mooie wandeling en zijn langs de kust terug gelopen naar huis. De 19e was er een internationaal muziek festival in 'The City Hall' waar ik heen ben geweest. Wat betreft festivals kunnen ze nog heel wat van ons leren. Ze hadden 1 programma en 2 podiums. Maar er werd maar op één podium gelijk gespeeld. Nu was het zo dat de ruimte voor één van de twee podia zo klein was, dat slechts 1/3 daar kon staan. Dat betekende dat de rest rond zwierf in het gebouw en niet echt iets te doen had. Maar de locatie was wel echt super vet. Het was in een soort kerk, maar met de verlichting en het podium ervoor zag er echt vet uit! De muziek was heel verschillend en sommige acts waren leuk en andere wat minder. Maar ik had me daar wel prima vermaakt met een paar huisgenoten. Oo over huisgenoten gesproken, ik heb nu eindelijk ook mijn laatste huisgenoot ontmoet, Louis uit Frankrijk. Dus nu zijn we compleet! Ik ben erg blij met mijn huisgenoten, het is erg gezellig en het is fijn om mensen om je heen te hebben de omgeving kennen. De dag na het festival ben ik met Ashley en de 2 Amanda's naar Cape Point gereden, dit is het meest Zuidoostelijke punt van het Kaapse schiereiland. Met deze meiden doe ik de meeste uitjes! Ik heb een eigen auto gehuurd, anders is het voor mij bijna onmogelijk om op school te komen. Ik woon ongeveer 25 kilometer van school af! Maar ik ben erg blij met waar ik woon, de omgeving is er mooi en veilig, V&A waterfront is op loopafstand, ik woon niet ver van het centrum en van het strand, ik heb als een van de weinige een verwarming en ik heb super leuke huisgenoten. Ik zeg, wat wil je nog meer! Autorijden is hier ook wat anders. Het stuur zit aan de andere kant en je moet hier ook links rijden en (officieel) rechts inhalen. Maar het is soms best wel een chaos het rijden hier. Auto's rijden hier kriskras door elkaar en komen overal onverwacht vandaan. Maar het gaat me erg goed af het auto rijden. Je bent het zo gewend aan de andere kant van de weg te rijden!

Maar terug naar de trip naar Cape Point. Vlak voor we in het park arriveerde zagen we een aantal struisvogels en bavianen. Dus wij al een stelletje toeristen super veel foto's maken. Toen we in het park aan kwamen hetzelfde als we een dier in de verte zagen. Maar op de terugweg was het bijna normaal dat er een struisvogel op het strand stond of dat er bavianen tussen de geparkeerde auto's door liepen. In dat park zijn we ook naar Kaap de Goede Hoop gereden. Op de terugweg liet ik Amanda een stuk rijden. Het ging erg goed, tot na ongeveer 30 minuten rijden ze een bocht maakte en op de verkeerde rijbaan reed. Ik gelijk gillen 'wrong line, orther line!', want er kwamen al wat auto's tegemoet! Maar gelukkig ging het allemaal goed! Op de terugweg zijn we ook gestopt in Simon's Town waar veel pinguïns op het strand leven. In eerste instantie waren wij naar een betaald gebied gegaan, maar we wisten dat er nog een strand was zonder entree geld. Die hadden we gevonden en daar zagen we nog 2 pinguïns waggelen. Ik had het nooit gedacht, maar die pinguïns stinken enorm!! Verder hadden we een mooie route langs de kust naar huis! De woensdag erna zijn Carla, Ashley en ik naar Bloubergbeach gereden. Dit is een strand dat een super mooi uitzicht geeft op de tafelberg. Tijdens het drinken van een cocktail zag ik ineens iets uit het water springen. Ik dacht in eerste instantie dat het een haai was, maar het was een walvis. Nooit gedacht dat ik die daar zou zien, want het is nog niet echt de tijd van het jaar om walvissen te spotten. Maar hadden wij even geluk, er waren er zelfs 3! Afgelopen weekend heb ik het rustig aan gedaan. Op zaterdag was ik naar Mill bisquit Market gegaan. Dit is een markt met alleen maar eten vanuit allerlei landen. Maar het eten daar is zo lekker! Later zijn we naar Green Market Square gegaan, een plein vol souvenirs. Vast een beetje aan het snuffelen wat ik straks allemaal mee terug wil nemen. En over een tijd zal ik ook de 'echte' prijzen beter weten om te onderhandelen! 's Avonds was ik uit geweest, waar een 'bekende' DJ optrede. Ik heb nog nooit een café meegemaakt waar het zo druk was. Het fijne hier aan uitgaan is, is dat het rond half 11 begint en de meeste dingen om 2 uur zijn afgelopen! Heerlijk! Rond 1 uur was het zo druk dat ik letterlijk mijn voeten op kon tillen en bleef hangen. Dat is toch wel een beetje te druk voor mij! Maar de andere keren dat ik uit ben geweest was het gelukkig lang niet zo erg! Afgelopen woensdag ben ik lekker naar het strand geweest in Campsbay en heb genoten van het lekkere weer. Met lekker weer bedoel ik 20 graden en zonnig, wat niet eens zo slecht is voor een winter! Het weer schommelt hier heel erg, de ene dag regent het de hele dag en de volgende dag is het zonnig. Het is hier overdag tussen de 10 en 20 graden. Ze zeggen allemaal dat het hier 4 seizoenen in 1 dag kan zijn (en het is waar)!

Komend weekend staan er ook weer leuke dingen op het programma! Morgen ga ik naar de wijnvelden en wijnproeverijen met mijn huisgenoten en zondag met mijn reisgroepje naar een andere markt. Voor de rest moet ik maar eens gaan beginnen met studeren, want mijn eerste test komt er al aan! Ik ben aan het proberen Afrikaans te leren spreken. Ik kan het lezen en verstaan, maar nog niet spreken. Daarom heb ik mijn 3 Zuid-Afrikaanse huisgenoten gevraagd om Afrikaans tegen mij te spreken zodat ik het kan leren! Maar kortom ik geniet hier en probeer zoveel mogelijk te doen, want merk nu dat de tijd snel gaat en er al een maand om is!! Nog zo veel te doen en zo veel te zien, dus ik moet maar eens een topic-lijst gaan maken! In ieder geval zijn jullie weer op de hoogte! Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mijn reisverslagen te lezen en weer een beetje op de hoogte zijn! Ik kijk in ieder geval weer uit naar de reacties!!


  • 01 Augustus 2014 - 21:18

    Lenie:

    Yvon , natuurlijk vinden wij het leuk om te lezen wat je daar zoal doet. Knap hoor dat jij dat links rijden al onder de knie hebt, ik zou het niet durven! Maar jij moet wel als je school 25 km van je vandaan ligt. Is er ook geen openbaar vervoer zoals hier? Geniet van de woensdagen en je weekenden en vergeet niet te studeren meis, #timesflyes# xxx Lenie

  • 01 Augustus 2014 - 22:41

    Mama:

    Fijn dat je het naar je zin heb. Wij zijn ook de voorbereidingen aan het maken om naar jou te komen, zien we hoe jij daar leefd. Eerst maar denken hoe hou ik het daar 6 maanden vol, en nu denk je wat wil ik allemaal nog doen voor die maanden om zijn. Geniet ervan en studeer ook een beetje he.

  • 02 Augustus 2014 - 00:08

    Jeannette:

    Hoi Yvonne, super leuk om je verslag te lezen. Zijn we weer hel pp
    op de hoogte van je avonturen. Time flies when your having fun, klopt helemaal. Geniet ervan en succes met je 1e tentamen! Groetjes vanuit Peschiera del Garda Italie van ons allemaal.

  • 02 Augustus 2014 - 12:04

    Inge:

    Klinkt heel leuk allemaal! Ik zal het ook voor oma printen zodat ze op de hoogte blijft.

    Xx Inge

  • 02 Augustus 2014 - 14:10

    Wilma:

    Zo te lezen heb je het er prima naar je zin! Geniet er maar lekke van want het is idd zo om. Groetjes Wilma Maas

  • 02 Augustus 2014 - 14:45

    Sjanny:

    Je maakt zo van alles mee, geniet ervan
    Sjanny

  • 03 Augustus 2014 - 13:35

    Nettie Klijn:

    hoi Ivonne
    dat is een heel verslag,allemaal leuke en spannende verhalen.
    Fijn dat je al veel vrienden gemaakt hebt,is altijd gezelliger om met anderen samen iets te beleven.
    Nog een goede tijd daar.

    gr,nettie

  • 04 Augustus 2014 - 08:59

    Suus:

    Hey yvonneke! Klinkt heerlijk! Geniet er nog maar goed van! X suus

  • 06 Augustus 2014 - 09:24

    Rianne:

    He Yvonneke!
    "Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mijn reisverslagen te lezen en weer een beetje op de hoogte zijn!", Ik vind het hartstikke leuk (!) om je reisverslagen te lezen. You did it girl! Heel gaaf. Geniet maar lekker. Liefs Rianne

  • 09 Augustus 2014 - 16:24

    Jolanda:

    Hey Yvonne,
    Natuurlijk vinden we het leuk om je reisverslagen te lezen, maar steek daar vooral niet e veel tijd in, ga lekker je topic-lijstje afwerken en zorg dat die 6 maanden straks niet te kort zijn. En daarnaast natuurlijk ook zorgen dat je de toets haalt. Succes verder! Groetjes, Jolanda

  • 15 Augustus 2014 - 23:00

    Riet En Jac:

    Best leuk om met je mee te maken wat je allemaal ziet en beleeft heel veel succes en nu ook nog een beetje leren het zijn maar kleine klasjes loop niet verloren gr jac riet

  • 21 Augustus 2014 - 21:22

    Marian De Jong:

    hoi yvonne,
    wat veel indrukken zo die eerste weken.erg leuk om te lezen.
    de klassen zijn wel erg groot moeilijk om dan op te letten,denk ik.
    blijf maar genieten en natuurlijk af en toe studeren
    groetjes marian de jong.

  • 24 Augustus 2014 - 18:42

    Het Nieuwe Lid Van "Kunst Adelt" Uit Haaren:

    Dag Yvonne,

    De eerste repetitie van de Harmonie is na de zomervakantie al weer begonnen.
    Na deze repetitie sprak ik je zusje Moniek en vroeg aan haar hoe je het stelde.
    Zij vertelde mij dat je al 2 verslagen op je blog had staan, dus ik dacht; die verslagen ga ik eens lezen.
    Nou, zo te lezen heb je al veel meegemaakt. Ik vind het knap om voor je studie, zo in je eentje, af te reizen naar Zuid-Afrika. Ik lees dat je je draai al goed gevonden hebt. Fijn voor je en voor ons een hele geruststelling. Kijk wel uit met het auto rijden daar, want we willen je wel weer heel terug.
    Ik wens je een hele fijne en leerzame tijd en ben beniewd naar je volgende verhaal.
    Muzikale groet van een Harmonielid.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 28 Mei 2014
Verslag gelezen: 436
Totaal aantal bezoekers 9107

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 21 December 2014

Minor in Zuid-Afrika

Landen bezocht: