Mijn eerste week in het mooie Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne Hendriks - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in het mooie Kaapstad! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Yvonne Hendriks - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in het mooie Kaapstad!

Door: Yvonne

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

12 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

4 juli was het zover! Na al weken lang van iedereen afscheid te hebben genomen, ging het avontuur nu echt beginnen. Donderdagavond voor vertrek nog de laatste dingen in mijn veel te volle koffer gestopt. Mijn koffer zat zo vol, dat zelfs de rits was gesprongen. Even een momentje van stress, maar gelukkig kon mama het maken! Na nog een vrij rustige nacht, kwam ik beneden en zaten mijn lieve vriendinnetjes Siem, Suus en Yvette buiten in het zonnetje op me te wachten. Ze hadden een ontbijtje meegebracht om nog samen te kunnen ontbijten, echt super lief!! Dan was het moment van vertrek toch echt aangebroken en gingen ik, papa, mama en ons Moniekske naar Dusseldorf. Nu ik echt onderweg was, begon ik pas echt de spanningen goed te voelen! Op Dusseldorf aangekomen, gingen we nog wat drinken en even later inchecken. 2 uur voor mijn vlucht vertrok moest ik dan toch echt door de controle en afscheid nemen. Op weg daarheen keek ik om en zag ik dat Moniek al begon te huilen. Ja, als ik Moniek zie huilen dan kan ik mijn tranen natuurlijk ook niet meer inhouden haha.. Na veel knuffels ging ik dan toch echt een groot avontuur aan! Alles ging goed bij de controle en tijdens het wachten namen de spanningen gelukkig als een stuk af. Mijn vlucht was eerst iets meer dan 6 uur naar Dubai en daarna nog 10 uur naar Kaapstad. Met alle voorgeschreven hulpmiddelen van de huisarts had ik gelukkig geen last van mijn oren. Wel werd ik bij elke stijging en landing goed misselijk en bij de eerste stijging moest ik al kotsen. Die plastic zak die mama me net voor vertrek nog meegaf is dus goed van pas gekomen! Maar goed, eindelijk in Kaapstad aangekomen had ik nog wat kleine problemen bij de paspoortcontrole (ik had mijn acceptatiebrief uit moeten printen, maar kon ik gelukkig op mijn mobiel laten zien). Na het pakken van mijn koffer, stond een man mij op te wachten met een naambordje om mij naar mijn accommodatie te brengen. Aangekomen bij de accommodatie, was er niemand thuis. Gelukkig had de man wat telefoonnummers, maar ook die konden niks doen. Na 20 minuten wachten kwam mijn huisbaas daar gelukkig aangereden! Ik woon in de wijk Greenpoint vlakbij het WK-stadion.

De zaterdag en zondag was het erg regenachtig en heb ik dan voornamelijk ook mijn koffer uitgepakt en mijn kamer ingericht. In het weekend heb ik 2 van mijn 5 huisgenoten leren kennen. En 2 andere na het weekend, zij waren beide een weekend weg. Ik woon in een huis met 3 Zuid-Afrikaanse meiden, Carla, Philippa en Andrea; 1 Duitse, Konny en 1 Franse jongen, maar die is nu aan het reizen en die kom ik waarschijnlijk in de tijd dat ik hier zit niet meer tegen. Maar zijn allemaal erg gezellige en creatieve meiden! Maandag was het goed weer en ben ik de buurt een beetje gaan verkennen. Samen met Carla ben ik naar het centrum gelopen en hebben we wat gedronken in long street. De dinsdag heeft Konny mij rondgereden over de weg naar Devil's Peak. Het schijnt een heel mooi uitzicht te zijn. Ik heb het alleen niet gezien, want natuurlijk was ik lang al die mooie wegen langs de kust en slingerwegen naar de berg weer ziek geworden... Dus halverwege zijn we omgedraaid en zijn we naar de stranden gegaan. Ook echt super mooi!

De woensdag startte mijn introductie aan de University of Western Cape (UWC). Het was een oriëntatiedag voor alle internationale studenten. Van de ongeveer 50 internationale studenten zijn er meer dan 40 van USA haha. De introductie was best saai en langdradig. Een aantal mensen kwamen spreken over waar de UWC voor staat, tot een instructie voor aids. Het was dus voornamelijk luisteren. Maar in de middag kregen we een rondleiding over een klein deel van het immens grote terrein van de uni. Nu kreeg ik de kans om meer mensen te leren kennen en was het gezellig! De terugweg ben ik met de trein gegaan, maar dat is toch best raar. In Nederland gaan we met de trein om snel een grote afstand te overbruggen, maar hier gaan de treinen zo langzaam, dat het zelfs sneller is om een bus te nemen. De volgende dag weer terug gekomen om mezelf te registreren en om me in te schrijven voor de vakken. De vakken die ik het leukst vonden, worden helaas niet in dit semester aangeboden, dus moest ik toch wat andere kiezen. Zo werd mijn rooster uitgedraaid, en moet ik vanaf maandag elke dag naar school. Ik heb niet het geluk dat mijn vakken zo goed vallen dat ik 1 of zelf 2 dagen in de week vrij ben! Maar mijn rooster klopt nog niet helemaal want 1 vak ontbreekt er nog op, maar dat kan ik maandag nog oplossen. Na een lange registratie, wat niet online gebeurd maar met allemaal papieren, ging ik aan het eind van de middag nog naar het centrum met Amanda uit Zweden, en Amanda en Ashley uit de USA. We zijn naar het Beer House gegaan waar ze echt zoveel bieren hebben, zelfs Liefmans! En ook stonden er bitterballen op de snackkaart! Daarna zijn we wat wezen eten en maakte plannen om de volgende dag Lion's Head te beklimmen. Een berg net naast de Tafelberg die je een mooi uitzicht over Kaapstad geeft. Het beklimmen van die berg was een hele opgave. Onderaan kwamen we een man tegen die er 27 minuten over had gedaan om aan de top te komen, maar hij zei al dat wij er wel wat langer over zouden doen. In totaal hebben we er ongeveer 90 minuten op gelopen met vele stops tussendoor. Het pad dat je moet beklimmen begint gewoon als zandpad maar nog niet halverwege zijn het al rotsen die je moet beklimmen. En zeker het laatste stuk naar de top was erg stijl! Maar boven aangekomen (na de eerste paar meter nooit gedacht dat ik het zou halen), was zeker de moeite waard! Na het beklimmen van Lion's Head ben ik nog wat gaan eten met mijn huisgenoten. Vandaag staat er niet veel op het programma, ik kan namelijk nauwelijks lopen zoveel spierpijn dat ik heb!

Sorry voor het lang verhaal, was zelfs nog van plan het kort te houden. Maar ik ben aan het genieten hier. Het is een erg mooie omgeving en ik heb me nog geen moment onveilig gevoeld! Je moet gewoon zorgen dat je 's avonds niet alleen over straat gaat. Verder is de temperatuur hier tussen de 12 en 20 graden overdag. Maar 's avonds is het wel koud. Dat komt omdat de huizen hier niet goed geïsoleerd zijn. Maar gelukkig heb ik, als enige van alle internationale studenten, een verwarming in mijn kamer die een paar uur per dag aanspringt! Ik ben nog nooit zo blij geweest met een verwarming!! Ik zal ook wat foto's uploaden zodat jullie een beeld kunnen vormen bij mijn verhaal!

Mijn adres is trouwens:
Cheviot Place 9
8051 Cape Town
South Africa


  • 12 Juli 2014 - 16:43

    Petra Hamers:

    Hey yvonne mooi verhaal om te lezen al veel
    Mee gemaakt en gedaan...succes nog daar en veel plezier!!!!
    Groetjes Petra hamers

  • 12 Juli 2014 - 16:48

    Siem:

    Klinkt fijn allemaal daar! Goed om te horen. Geniet geniet! Dikke X

  • 12 Juli 2014 - 17:25

    Je Zusje:

    Mis je je deken al? :p
    Nu al zoveel gezien, ik ben benieuwd wat je ons allemaal laat zien straks! Geniet van deze mooie ervaring! X Moniekske

  • 12 Juli 2014 - 17:25

    Je Zusje:

    Mis je je deken al? :p
    Nu al zoveel gezien, ik ben benieuwd wat je ons allemaal laat zien straks! Geniet van deze mooie ervaring! X Moniekske

  • 12 Juli 2014 - 17:27

    Mama:

    Hoi Yvonne,
    Fijn dat je het goed maakt al nieuwe vrienden ontmoet en de stad verkend.
    Volgende week naar school zal ook wennen zijn.
    Geniet ervan.
    Kus mama

  • 12 Juli 2014 - 17:30

    Nettie Klijn:

    mooi verhaal ,al veel gezien,zelfs bergen beklommen,mooi .
    geniet er van,en succes met de studie
    gr.nettie

  • 12 Juli 2014 - 18:11

    Juliëtte :

    Hoi Yvonne,

    Oppie toppie dat jij het er nu al zó goed naar je zin hebt. En o nee hoor, je verslag is echt niet te lang.
    Succes met de lessen en ga verder gezellig genieten.
    Lieve groetjes,
    Juliëtte.

  • 12 Juli 2014 - 20:09

    Sandra:

    Hè,

    Wat een leuk verhaal, en wat goed te horen dat je makkelijk contact maakt! Hopelijk worden de lessen op school ook wat interessanter!! Maak er een onvergetelijk avontuur van!! Zet hem op kanjer!! Liefs van ons

  • 12 Juli 2014 - 20:23

    Lenie Van Merkhoven:

    Ivon, wat fijn om nu al bericht van je te krijgen. Het lijkt op een vakantieparadijs, maar jij zal moeten werken! Maar in zo'n omgeving is dat vast geen straf

  • 12 Juli 2014 - 21:09

    Maquel, Maartje & Tim:

    Hey yvonneke,

    Leuk om je zo te kunnen volgen. Mooi eerste verslag.
    Heel veel plezier daar met de rest van de meiden.

    Gr. Maquel, maartje & een dikke knuffel van Tim. ;-)

  • 13 Juli 2014 - 00:12

    Dianne:

    Leuke ervaringen rijker!

    groetjes en succes met de studie

    Dianne en Jeroen

  • 13 Juli 2014 - 09:36

    Suus Kemps:

    Hey yvonne,

    Heerlijk verhaal dat klinkt als een goede start van jouw avontuur!!! Hou ons maar lekker op de hoogte met je verhalen! Alvast succes met studie.
    X suus

  • 13 Juli 2014 - 10:58

    Sjanny :

    Klinkt goed allemaal,
    genieten maar

  • 13 Juli 2014 - 13:39

    Jolanda:

    Hoi Yvonne,
    Fijn dat je nu al leuke mensen hebt ontmoet en dat je het naar je zin hebt. Morgen zal het ook best weer spannend zijn om naar school te gaan. Geniet er van en hopelijk heb je toch nog wat vrije tijd om wat te gaan zien en ondernemen. Succes morgen!
    Groetjes, Jolanda En een knuffel van Jannus en Driekus

  • 20 Juli 2014 - 16:33

    Yvette:

    Wauw, klinkt goed Yvonne!
    X Yvette

  • 20 Juli 2014 - 16:34

    Yvette:

    Wauw, klinkt goed Yvonne!
    X Yvette

  • 24 Augustus 2014 - 10:40

    Roos:

    hoi yvonne heeeeeel veeeeel plezier daar en ik vind je verhalen heeel leuk

    xxx-jes Roos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Yvonne

Actief sinds 28 Mei 2014
Verslag gelezen: 634
Totaal aantal bezoekers 9109

Voorgaande reizen:

04 Juli 2014 - 21 December 2014

Minor in Zuid-Afrika

Landen bezocht: